Powiedz o tym innym!

Czasem trafiamy na różne serwisy w poszukiwaniu konkretnych informacji i dostajemy wszystko czego potrzebujemy. Innym razem trafimy na portal, który wydaje się nie podążać za jakąkolwiek obraną strategią. Która droga jest lepsza i dlaczego?

Projekt bez tytułu 3 - Po co nam strategie treści? "Content - elementarna cząstka marketingu" Rebecca Lieb, Jaimy Szymanski
Content – elementarna cząstka marketingu Horyzont Znak

Coraz częściej przeglądamy Internet w pośpiechu, szukając informacji potrzebnych nam tylko w danym kontekście.  Poświęcamy im maksymalnie parę minut swojego cennego czasu, a i to można nazwać dość oględnym przeglądaniem. Jeśli treść nas nudzi – szybko szukamy następnej. Jeśli wydaje nam się za długa – szukamy krótszej i bardziej treściwej.Dlatego strategia treści jest tak ważna dla wszystkich serwisów, które profesjonalnie zajmują się wydawaniem contentu. Jest ważna także dla mniejszych podmiotów, ale w znacznie mniejszej skali.

W obecnych czasach przeglądając duże portale internetowe, nie zawsze jesteśmy w stanie stwierdzić, że to co właśnie czytamy, jest reklamą. Czasem jest to oczywiste ze względu na wyskakujące okienka, pływające banery czy wyskakujące wideo. Ale ile razy dziś przeczytaliście artykuł o zaletach czegoś? Na przykład świetnej diety o nazwie x. A może widzieliście porównanie cateringów do pracy? Redakcja zastanawiała się jakie krzesło wybrać do biura czy też który laptop będzie wydajniejszy? Wiele z tych treści to sprytny sponsorowany materiał, który wraz z wprawą, wnikliwy czytelnik rozpozna od razu.

Strategia treści

Jak każda strategia, powinna być dobrze przemyślana i skrupulatnie wdrażana. Jeśli zatrzymamy się na którymś etapie – cała strategia nie będzie miała efektu końcowego, którego oczekiwaliśmy. Jeśli mówimy o marketingu treści, czyli konkretnym kreowaniu contentu w celach sprzedażowych, to jest on cząstką strategii treści. A, jak wspominają autorzy książki, często jest z nią niestety zamiennie używany.

Dobra strategia treści zapewnia redaktorom wskazówki – jak pisać, o czym pisać i kiedy. Nie zawsze da się napisać uniwersalną treść. Czasem zdecydowanie bardziej warto zainwestować w wykreowanie docelowego odbiorcy, co ułatwi tworzenie danego wpisu. Łatwiej stworzyć artykuł o okularach, z myślą o młodych, 20-letnich odbiorcach, z niezbyt dużą ilością  gotówki, niż tworzyć artykuł, który będzie zawierał okulary w cenach od 50 do 1000 złotych. Gdy wiemy do kogo piszemy treści, ich wytworzenie staje się nie tylko prostsze, lecz także zdecydowanie skuteczniejsze.

Kontekst ma znaczenie

Optymalizujmy tworzenie treści. Mądry zwrot, który nic nie znaczy. Podobnie jak tworzenie odbiorcy, tak i osadzenie wpisu we właściwym kontekście ma ogromny wpływ na to, jak zostanie odebrana pisana przez nas treść. Sami doskonale wiemy, jak wiele w codziennym życiu znaczy właściwy kontekst. Zły może spowodować wielkie rodzinne kłótnie lub ciche spięcia w pracy. Dobry polepsza atmosferę i budzi entuzjazm. Tylko jak trafić w ten dobry? Przykład drastyczny: kampania tanich lotów podczas dużej katastrofy lotniczej. Inny: świetny artykuł o butach do wspinaczki podczas informacji o śmierci alpinisty. Wystarczy jeden taki błąd i będziemy spaleni na zawsze. Dobry kontekst to pozytywne doświadczenie dla użytkownika. To budowanie sobie jego lojalności, bo będzie wiedział, że warto wrócić.

Podsumowanie „Content – elementarna cząstka marketingu”

Książka nie jest napisana łatwym językiem, którym można by się cieszyć podczas przejażdżki autobusem. Ta pozycja wymaga skupienia i spokoju, aby na bieżąco układać sobie w głowie właśnie przyswajane informacje. Przydałaby się niejednemu dużemu portalowi, zajmującemu się promocją treści lub produkcją cyklicznych treści, które chcą dobrze wySEOwać. Jeśli szukacie lekkiej lektury o tym, jak dobrze pisać bloga, to nie tędy droga.